ANÁLISE DE JOGOS DIDÁTICOS: ENSINO DE CIÊNCIAS COM ÊNFASE EM ASTROBIOLOGIA

Authors

  • Izabeli de Castro Lesbão Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO
  • Jhennifer Paloma do Nascimento Ribeiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Rondônia, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4765-3968
  • Raul Afonso Pommer-Barbosa Clube de Astronomia e Ciências de Rondônia, Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, Rondônia, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1914-5184

DOI:

https://doi.org/10.14244/RELEA/2025.39.7-30

Keywords:

Science Teaching, Astrobiology, Didactic games

Abstract

One of the biggest challenges for science teachers today is to make lessons more interesting, creative, dynamic and meaningful for students. By arousing students' motivation, curiosity and interest, educational games with an emphasis on astrobiology become an excellent learning tool. The aim of this study was to carry out a survey on Didactic Games in Science Teaching in Astrobiology, in order to obtain information on the current panorama of this potential teaching area. To this end, it was necessary to identify the most relevant scientific productions in the country that refer to games for teaching astrobiology. A descriptive bibliographical survey was carried out, based on mapping, and content analysis was used to analyze the data. As a result, it was found that the works are concentrated in the Southeast, the most common theme was Planetary Formation and the applications were generally positive and satisfactory. It was analyzed that most of the works are available for access and application in the classroom. It was possible to conclude that Astrobiology is a relatively new area in Brazil, and can be considered a great teaching tool that enables the implementation of dynamic and creative lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhennifer Paloma do Nascimento Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Rondônia, Brasil

Graduada em Ciências Biológicas Licenciatura/Bacharelado pelo Centro Universitário Luterano de Ji-Paraná (2009/2013), especialização em Auditoria, Perícia e Gestão Ambiental pela Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal - FACIMED (2012). Mestra em Zoologia pela Universidade Federal de Mato Grosso, linha de pesquisa da Sistemática, Biogeografia e História Natural. Atualmente trabalha com análises morfológicas para sistemática filogenética de peixes curimatídeos. Professora do Instituto Federal Ciência e Tecnologia de Rondônia - Campus Ariquemes, atuando na Educação Básica (ensino de Biologia) e no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas (Sistemática Filogenética e Evolução).

Raul Afonso Pommer-Barbosa, Clube de Astronomia e Ciências de Rondônia, Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, Rondônia, Brasil

Doutor em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas (FGV/EAESP) e detém um Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Ademais, possui especializações em MBA Gestão Empresarial pela FGV e em Administração de Empresas, com foco em Marketing e Empreendedorismo pela ESPM-SP, além de uma graduação em Ciências Biológicas pela UNINOVE.

Published

2025-05-11

How to Cite

Lesbão, I. de C., Ribeiro, J. P. do N., & Pommer-Barbosa, R. A. . (2025). ANÁLISE DE JOGOS DIDÁTICOS: ENSINO DE CIÊNCIAS COM ÊNFASE EM ASTROBIOLOGIA. Latin-American Journal of Astronomy Education, 1(39), 7–30. https://doi.org/10.14244/RELEA/2025.39.7-30

Issue

Section

Articles