INDIGENOUS ASTRONOMY IN SOUTH AMERICA AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE CONSTRUCTION OF NEW NARRATIVES FOR SCIENCE TEACHING

Authors

  • Nairys Costa de Freitas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Mairton Cavalcante Romeu Federal University of Ceara
  • Maria Cleide da Silva Barroso Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14244/RELEA/2025.40.186-216

Keywords:

Artificial Intelligence, Indigenous Astronomy, Astronomy Teaching, Science Teaching

Abstract

This work explores the potential of artificial intelligence (AI) as a tool to revitalize and disseminate the indigenous cosmologies of South America, specifically in the field of Astronomy. Through the creation of new narratives and didactic resources, it seeks to promote greater interaction between Western science and traditional knowledge, contributing to the overcoming of epistemic racism and the appreciation of cultural diversity. The study is a theoretical essay and focuses on the gap in the scientific literature regarding the use of AI to strengthen indigenous cultural identity and promote social justice. Based on a literature review on indigenous astronomy, AI and science education, the article problematizes the current model of interculturality in the area of artificial intelligence, proposing new perspectives for the construction of more inclusive and equitable technologies. By exploring the possibilities of applying AI in Science Education, this paper aims to stimulate the development of educational resources that value indigenous worldviews, promoting a deeper understanding of the Universe and fostering attitudes of respect and care for the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nairys Costa de Freitas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutoranda no Programa de doutorado acadêmico em Ensino RENOEN pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Bolsista pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico - FUNCAP, com pesquisa sobre Ensino de Astronomia Indígena em andamento (Indigenous Knowledge Systems IKS). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE - PGECM), Campus Fortaleza, com especialização em Teoria, Metodologia e Práticas de Ensino pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) - Campus Tabuleiro do Norte. Além disso, possui especialização em Ensino de Ciências pela Universidade Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB e é licenciada em Física pela Universidade Federal do Ceará - UFC, atualmete cursa Licenciatura em Matemática pela Universidade Estácio de Sá. Com enfoque em pesquisas em ensino de Física, Ensino de Astronomia com ênfase em instrumentos ópticos e Astronomia Indígena, dedica-se a investigações relacionadas ao Ensino, divulgação científica, literacia científica no Ensino Médio, Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e currículo. É revisora de periódicos e membro regular da Sociedade Brasileira de Física (SBF). 

Mairton Cavalcante Romeu, Federal University of Ceara

Professor titular do Departamento de Física e Matemática do Instituto Federal do Ceará - IFCE, campus Fortaleza. Doutor em Física e em Engenharia de Teleinformática. 

Maria Cleide da Silva Barroso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestre e Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Professora Permanente do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática PGECM/IFCE (acadêmico). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino/ curso de Doutorado Acadêmico em Ensino Rede Nordeste de Ensino-IFCE (RENOEN).

Published

2025-11-22

How to Cite

Freitas, N. C. de, Romeu, M. C., & Barroso, M. C. da S. (2025). INDIGENOUS ASTRONOMY IN SOUTH AMERICA AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE CONSTRUCTION OF NEW NARRATIVES FOR SCIENCE TEACHING. Latin-American Journal of Astronomy Education, 1(40), 186–215. https://doi.org/10.14244/RELEA/2025.40.186-216

Issue

Section

Articles