ASTRONOMY IN THE CURRICULA OF COURSES THAT ENABLE THE TEACHING OF PHYSICS, IN THE STATE OF PARÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37156/RELEA/2024.37.5

Keywords:

Astronomy, Initial formation, teaching, basic education

Abstract

The present work is the result of research into the initial training curriculum for teachers of Physics, Natural Sciences with a qualification in Physics and Integrated Degree in Mathematics and Physics in the state of Pará. The objectives of this study were: to analyze and reflect on the curriculum of initial teacher training at HEIs in the state of Pará qualified to teach content related to Astronomy; analyze the PPC of Degree courses, which enable the teaching of Physics classes, at HEIs in the state of Pará; reflect on whether the subjects involving Astronomy include initial teacher training for teaching skills and abilities in Astronomy, in basic education, provided for in the BNCC. A descriptive and exploratory research was then carried out, seeking to show the reality of the initial training of future teachers qualified to teach the subject of Physics in basic education. It was found that only 36.86% of the courses analyzed offer subjects related to Astronomy. Therefore, it can be concluded that the results obtained explain the predominance of not offering content related to Astronomy themes in the courses analyzed in the state of Pará, which has a negative impact on the initial training of future teachers and, consequently, on the approach to this theme in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Andrade de Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Doutorando em Educação em Ciências e matemática pela UFPA/Reamec, mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Pará - UFPA em parceria com a Sociedade Brasileira de Física - SBF. Possui Pós-Graduação Lato Sensu em METODOLOGIA DO ENSINO DE FÍSICA pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá - FIJ (2009) e graduação em LICENCIATURA PLENA EM FÍSICA pela Universidade Federal do Piauí (2008). Atualmente é Professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA Campus Bragança. Já atuou nas IES: UFPI, UESPI, UEMA E IFMA. Professor da Educação Básica desde 2008 e Professor da Educação Superior desde 2009. Principais atuações na Educação Superior: Ex-Coordenador do Curso de Licenciatura em Física - IFPA Campus Bragança, Coordenador de vários projetos de Extensão e Pesquisa. Professor de disciplinas Física I, Física II, Física III, Estágio Supervisionado, Metodologia/Instrumentação para o Ensino de Física. Realiza pesquisas na área de Ensino de Física com ênfase nas metodologias de Aprendizagem Significativa e Ensino por Investigação

Published

2024-05-26

How to Cite

Moura, F. A. de, Gabrielle Silva Quintal , F., Azevedo da Costa , P. E. ., Fraiha-Martins , F. ., Denise Wielewski , G. ., & Marques Vasconcelos de Almeida, L. I. . (2024). ASTRONOMY IN THE CURRICULA OF COURSES THAT ENABLE THE TEACHING OF PHYSICS, IN THE STATE OF PARÁ. Latin-American Journal of Astronomy Education, 1(37). https://doi.org/10.37156/RELEA/2024.37.5

Issue

Section

Articles